Blogger Tips and TricksLatest Tips For BloggersBlogger Tricks

piątek, 30 marca 2012

[REC] (2007)


[REC] (2007)
reż. Jaume Balagueró, Paco Plaza; scen. Jaume Balagueró, Paco Plaza, Luis Berdejo
kraj produkcji: Hiszpania


"[REC]" jest kolejną świetną europejską produkcją. Wcześniej wywarł na mnie wrażenie film francuskiego reżysera Alexandra Aja "Haute Tension", a teraz ten niesamowity hiszpański horror. Długo siedziałem w azjatyckim kinie grozy, ale postanowiłem wprowadzić zmiany w mojej kolekcji filmów i spróbowałem kunsztu europejskich twórców. Do tej pory nie trafiłem na kiepski film z tego kontynentu, ale "[REC]" powalił mnie na nogi najbardziej ze wszystkich. 

Młoda reporterka, Angela Vidal, wraz z ekipą telewizyjną kręci reportaż o pracy straży pożarnej na nocnej zmianie. Strażacy opowiadają, jak wygląda ich zawód i pokazują wyposażenie remizy strażackiej. Dostają wezwanie na akcje i dziennikarka z kamerzystą wyruszają z nimi, aby zobaczyć, jak to wszystko wygląda. Przybywają do kamienicy gdzie w mieszkaniu pewnej staruszki sąsiedzi słyszeli krzyki i trzaski, o czym poinformowali policje i straż. Otwierają zabarykadowane drzwi od mieszkania kobiety, a ona niespodziewanie gryzie jednego funkcjonariusza w szyję. Gdy chcą wynieść rannego policjanta okazuje się, że zostali odcięci od świata, ponieważ służby sanitarne postanowiły poddać budynek kwarantannie. Jak się okazuje w bloku panuje infekcja. Do wyodrębnienia zakażonych, funkcjonariusze potrzebują próbki krwi każdego kto znajduje się w budynku. Na miejsce przybywa inspektor sanitarny, by przebadać mieszkańców. Po chwili jeden z zainfekowanych atakuje go. Wszyscy lokatorzy zaczynają ginąć i odradzają się jako bestie...

Jak już mówiłem, w europejskich produkcjach, nie spotkałem się do tej pory z fuszerką. Film ten jest jak na razie chyba najmocniejszym i na pewno jednym z najlepszych dzieł naszego kontynentu. Mamy w nim niesamowity klimat, służby sanitarne nakładają kwarantannę na zainfekowaną kamienice. Wielu by pomyślało, że to nie będzie nic ciekawego, ale zapewniam, że Hiszpanie postarali się kręcąc ten film. Jestem przyzwyczajony do azjatyckiego poziomu grozy: zjawy, ogromna ilość "jump scen", nietuzinkowego klimatu. "[REC]", daje oglądającemu mnogą ilość podobnych scen. Możecie być pewni, że sami na pewno nie raz podskoczycie podczas seansu. Stylizowany na dokument, co niektórych może razić, ale jednak to nadaje mu uroku i jeszcze bardziej film staje się dynamiczny i przyjemniej się go ogląda. Co tu mówić więcej, europejczycy potrafią stworzyć taki obraz, który może się równać z niejednym azjatyckim horrorem.

SCREENY




TRAILER 


OCENA
9,5/10

2 komentarze:

  1. Hehe... z racji premiery trzeciej części, która już niedługo, u mnie też niebawem recka na temat tego filmu, tyle, że druga część, bo o jedynce co nieco wspominałem w jednym z artykułów:) REC jest moim ulubieńcem, bo trzyma w napięciu, momentami potrafi nieźle wystraszyć i zaskoczyć.Ogólnie jestem fanem horrorów stylizowanych na dokument. Fajnie przypomnieć sobie o pierwszej części- tym bardziej, że niebawem premiera REC Genesis, na którą nie mogę się doczekać. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja również jestem fanką REC'ów. Dla mnie to b. udany straszak - mocna i szybka akcja, momenty, które wbijają w fotel przy pierwszym oglądaniu, dość fajnie realistycznie zrobiony, bez zbędnego p.....a o niczym :-) (sorry). Na pewno twórcom należą się brawa za ten paradokument, a opinia promująca jedną z części REC'a niech będzie dla niego jednocześnie najkrótszym podsumowaniem:

    "You won't sleep after watching this"

    OdpowiedzUsuń