Blogger Tips and TricksLatest Tips For BloggersBlogger Tricks

poniedziałek, 4 czerwca 2012

Odrażające, brudne, złe - 100 filmów gore (2011)


ODRAŻAJĄCE, BRUDNE, ZŁE - 100 FILMÓW GORE (2011)
autor: Piotr Sawicki

Książka o której istnieniu dowiedziałem się czystym przypadkiem - wygrałem w konkursie. Zadowolony i oczarowany okładką na której znajdują się pacynki 4 filmowych morderców: Leatherface'a, Candymana, Freddy'ego Kruegera i Pinheada przystąpiłem do studiowania pierwszej książki na naszym rynku w pełni poświęconej tematyce gore.

Przewodnik, bo tak wypadałoby go nazwać, daje nam do przeczytania recenzje najbardziej brutalnych i ohydnych filmów historii kina. Dobór jest tu trafny i uzasadniony. Mamy tu do czynienia ze świetnymi i obowiązkowymi rzeczami takimi jak August Underground, Salo, Men Behind The Sun, Guinea Pig, także mniej krwawe, ale klasyczne filmy jak Koszmar z ulicy Wiązów, Halloween, Piątek trzynastego i Hellraiser. Autor nie zapomina o świetnym włoskim kinie więc możemy przeczytać o wielu filmach Lucio Fulciego z Zombie pożeracze mięsa i Miasto żywej śmierci na czele. Najstarszym opisywanym filmem jest Blood Feast z 1963 roku. Dużo mamy też niemieckiego kina i filmów takich Nekromantik, Violent Shit, Król śmierci. Ciekawe jest to, że autor nie pisze tylko o produkcjach znanych i świetnie zrobionych, ale sięga po kino klasy B.

Największym zaskoczeniem było dla mnie umieszczenie w zbiorze Pasji Mela Gibsona, bo film niby ni jak ma się z horrorem, lecz autor wyjaśnia, że zasługuje ten film na miejsce w książce za strasznie realistyczne i brutalne sceny gore.

Wadą są tutaj jak dla mnie tłumaczenia tytułów. Na przykład Ostatni dom po lewej widnieje tutaj jako Ostatni dom z lewej, albo Phantasm, znany u nas jako Mordercze kuleczki jest po prostu przetłumaczony jako Fantazm. Zdarzają się też literówki w teksie, w sumie nie zauważalne, ale nazwisko Jasona Voorheesa napisane Vohrees to już przegięcie. Tak samo wadą jest to, że autor strasznie spoileruje filmy. Czytelnik ma wyłożone kawa na ławę całą akcje, łącznie z zakończeniem. 

Podsumowując, Odrażające, brudne, złe, to świetny przewodnik po filmach gore. Widz, który oglądał większość tych produkcji, może dowiedzieć się wielu ciekawostek, które nie sposób znaleźć gdziekolwiek, a nowicjusz odnajdzie tutaj jakiś film dla siebie.

OCENA
9/10

2 komentarze:

  1. Uwielbiam ten leksykon! Jak wspomniałeś w recce obok znanych obrazów Sawicki zrecenzował również takie, o których mało kto słyszał. Wielu filmów z tego leksykonu nie widziałam, ale staram się nadrabiać zaległości:)

    OdpowiedzUsuń
  2. To jak znalazł pozycja w sam raz dla mnie! Już dopisałem do listy prezentów urodzinowych;) A co, niech mi wreszcie coś porządnego podarują:D

    OdpowiedzUsuń